St. Kuchař

Knihkupectví a nakladatelství v Hradci Králové

Nakladatelská působnost 1932–1947

Stanislav Kuchař (* 1903 ?, † 1956 ?) se vyučil v knihkupectví Fr. Medlín v Novém Bydžově a pak prošel praxí u několika firem v Praze a v Brně. 1931 koupil od Bohdana Melichara zavedené královéhradecké knihkupectví a nakladatelství (knihkupeckou filiálku si Melichar ponechal) a 1932 získal koncesi na své jméno. V oboru se věnoval především knihkupectví. 1937 organizoval opozici knihkupců proti vedení Svazu českých knihkupců a nakladatelů a jako odpovědný redaktor řídil i její časopis Náš knihkupec (zjištěna 3 čísla). 1946–1947 vydával informační knihkupecký věstník Čtenářské zákoutí hradeckého knihkupectví St. Kuchař. Několik posledních let života prožil ochrnut po mrtvici.

Vyšlo cca 30 titulů. – V nakladatelství se Kuchař zprvu omezil na opakovaná a dalšími autory doplňovaná vydání kuchařek Anuše Kejřové, k nimž připojil ojedinělé tituly regionální beletrie a průvodců. Výraznější nakladatelskou produkci, zaměřenou především na výpravnou literaturu pro mládež, rozvinul až po 1945 zprvu v duchu vlasteneckých edičních programů prvých let německé okupace. Edice Národní klasikové mládeži (1946–1947) se zaměřila na tematické antologie krátkých próz (Srdce andělská, Srdce hrdinská, Srdce buditelská) ve výběru a s komentáři Rudolfa Lužíka, Františka Kováříka a Ferdinanda Strejčka a s ilustrační výzdobou A. V. Hrsky, Josefa Nováka a Karla Müllera. Samostatně vyšel obdobně koncipovaný výběr pohádek Čarovnou lučinou v redakci Rudolfa Lužíka, který ilustroval Václav Karel. Edice Plameny světla (1946–1947) připojila beletrizovaný životopis Jana Amose Komenského (autor Jaroslav Pasovský, ilustrace Jan Konůpek) a historie pražských věží (Edgar Theodor Havránek, ilustrace Zdeněk Guth), beletristické Jiskry mládí (1947) přinesly prózy Marie Novákové (ilustrace Zdeněk Burian) a Marie Flieglové (Vilma Vrbová-Kotrbová). V edici pro dospělé Průhledy světem (1947) vyšel americký cestopis Edvarda Valenty Světem pro nic za nic a záznam o životě v Grónsku (zapsal Aage Bistrup). – Rozdíly v ilustrátorských rukopisech tlumila sjednocující grafická úprava Jaromíra Mrskoše (několik obálek a vazeb navrhl Josef Hesoun), kvalitní tisk a náročné reprodukce zajišťovaly zejména tiskárny Josef Doležal v Červeném Kostelci a Müller a spol. v Turnově.

Související osobnosti

Působiště

Hradec Králové

Obrazová dokumentace

Heslo bylo naposledy změněno 20.04.2017 08:36