Hladík & Ovesný

Nakladatelství původní prózy a přeložené dobrodružné četby v Praze; knihkupectví

Nakladatelská působnost 1928–1936; 1941–1949

Knihkupectví a nakladatelství vytvořili 1929 jako veřejnou obchodní společnost knihkupec Emanuel Hladík (* 1907 Praha-Vršovice, † ? ?), který se vyučil a až do osamostatnění působil u firmy Alois Srdce, a Josef Evžen Ovesný (* 1902 Praha, † ? ?).

Vyšlo cca 45 titulů. – Nakladatelská produkce firmy se štěpila do dvou větví. Původní tvorbu zastupoval konzervativně laděný soubor Čeští autoři 19. století (1929–1932), v němž vyšly spisy romanopisce a povídkáře Ivana Klicpery v jazykové úpravě Františka Mašlaně a romány Josefa Jiřího Stankovského v úpravě Miroslava Heřmana. Sbírky současné prózy Erotikon (1931–1933; autoři Q. M. Vyskočil a Jova Patočková), románová Růžová knihovna (1931; autor Otakar Hanuš) ani edice beletrizovaných životopisů Rytíři ducha i práce (1933–1935) se nerozvinuly. Výraznější linii produkce tvořila přeložená dobrodružná četba. Již 1928 zahájila edice Světové detektivní romány (1928–1936, red. Emanuel Hladík), která zprvu pestřejší program (i překlady ze švédštiny) záhy zúžila na sérii románů Freemana Willise Croftse o případech inspektora Frenche. V edicích Nová americká knihovna (1930–1934, red. Emanuel Hladík) a Weekend (1935–1936) vycházely americké westerny (autoři Sinclair Gluck, Ernest Haycox, James Hendryx, George W. Ogden, W. C. Tutte aj.) převážně v překladech Bohumila Z. Nekovaříka. U jediného svazku zůstala edice Mrakodrap (1932). 1936 firma Hladík & Ovesný ukončila činnost. Josef Evžen Ovesný přenesl název Weekend na románový týdeník (vydávala jej v jeho redakci Marie Ovesná), v němž znovu vyšly i některé tituly knižních westernových edic. – Výzdoba knih (tiskl je v nedbalé úpravě převážně František Rebec) se většinou omezovala na neinvenční obálky, které v edici české klasiky navrhovali s řemeslnou rutinou Jaromír Hauptmann a Jan Goth. Oživení přinesl až Zdeněk Burian v obálkách k Nové americké knihovně. Působivé anonymní obálky k poslední edici Weekend (expresivní barevná kresba s přisazenou reklamní anoncí) opakují řešení typově shodné edice Fair play zlínského nakladatelství Tisk z roku 1934.

Emanuel Hladík se osamostatnil a od 1937 pod svým jménem rozvinul knihkupectví a antikvariát. Vydával seznamy antikvárních knih a 1941–1949 uspořádal a vydal 14 katalogů ke svým aukcím v Národním domě na Vinohradech. 1941 obnovil nakladatelskou činnost převážně konjunkturálními tituly pohádek (úspěšné cykly Nejkrásnější pohádky našeho dědečka, ...tatíčka; Nejkrásnější pohádky naší babičky, ...mamičky; autor Jan Horák), chlapeckých dobrodružných příběhů (Jindra Adamec, František Flos) a mysliveckých vzpomínek (Zdeněk Hostička). – Na ilustracích se podílel zprvu zejména Mariquita (vl. jm. Myroslav Hryhorijiv), později Miloš Novák a Jiří Židlický.

Dokumentace: Lexikon dobrodružné literatury 2, Nakladatelé A-J (2010), s. 49–53.

Literatura a prameny: ■ Národní archiv, PŘ II - ODD, tisk 1931-1951, sign. 115/13.

Související osobnosti

Působiště

Praha

Obrazová dokumentace

Heslo bylo naposledy změněno 08.06.2024 23:04